tirsdag 24. mars 2009

Den enes død, den andres brød!

Finanskrise og resesjon er ikke bare negativt. Nedgangstider rammer ikke tilfeldig – det er de produktene som i utgangspunktet har det svakeste markedsgrunnlaget som blir fjernet fra markedet. Dette gjelder også i mediemarkedet. På lengre sikt er slik ”økonomisk darwinisme” sunt – og vil åpne nye muligheter for mer effektiv annonsering i fremtiden.

I 1991 ble USA rammet av resesjon. Den gang fikk direktereklame sitt definitive gjennombrudd, da denne kanalen var overlegen foreldede massemedia med hensyn på å levere effekt for annonsøren. At noe tilsvarende vil skje nå er det liten tvil om, og at det nok en gang er massemediene som blir utkonkurrert virker også åpenbart. Signalene er klare: Aftenposten Aften reduseres til 3 utgivelser per uke, eierne bak na24.no teller på knappene og mediekjempen Schibsted må kutte milliarder.

Resesjoner fremmer innovasjon. Parallelt med nedskjæringene i massemedia skapes nye muligheter for andre kanaler til å ta markedsandeler. Vi tipper vi vil se følgende endringer som følge av dagens økonomiske turbulens:

- Sterkere grad av integrasjon mellom budskap og medium. Søkeordsmarkedsføring er ett eksempel på dette, og som markedsfører blir det viktigere enn noen gang å ha en samlende grunntanke bak strategien – du kan ikke lenger se på budskap og plassering som to atskilte disipliner.

- Nye koblinger mellom massemedia og sosiale media – eks Facebook og CNN under innsettelsen av Obama, eller VG som twittrer fra Fritzl-saken i Østerrike og kobler sin Tippeligasatsing med Facebook. Ingen har per nå klart å finne en god annonseringsløsning for slike joint-ventures, men det kommer til å komme og den som finner løsningen vil bli rik!

- Mobilmarkedsføring vil presse seg på, hovedsakelig drevet av iPhone-applikasjoner i USA. På kort sikt er ikke den norske mobilbrukeren rustet til å ta dette i bruk, men du kan allerede nå forberede deg på mange foredrag med utenlandske suksesscases om dette! Etterhvert vil nordmenn følge etter, drevet av bedre telefoner og abonnementer med fri datatrafikk.

- Nett-TV vil bli en viktigere kanal og effekten bedres når mediehus og annonsører finner mer disruptive (=avbrytende) modeller og formater for annonsering. Dagbladet har vært førende på dette feltet i Norge, vi forventer ytterligere forbedringer i året som kommer!

rolf.ellingsen@mecglobal.com

0 kommentarer: