tirsdag 24. mars 2009

TV-våren ser lovende ut!

TV har seermessig hatt en rekordbra start på året. Etter årets første 11 uker er totalseingen opp 12% ift 2008. De tre viktigste årsakene til økningen er flere småkanaler, økt distribusjon hos mange kanaler og den viktigste er god programmering. I tillegg vet vi at i nedgangstider tyr folk til billigere underholdningsløsninger som TV.

Vi er altså vitne til et positivt kommersielt TV-marked med tidenes varelager og tilbud, samt en etterspørselsituasjon med motsatt fortegn. Resultatet er at kanalene leverer veldig gode kampanjer, ofte med pene overleveringer.
For annonsørene er situasjonen på TV udiskutabelt positiv. TV totalt sett står sterkere enn noen gang.

De relative markedsandelene har forskjøvet seg betraktelig det siste året og viktigst er at TV3 har tatt et lite jafs av andelene til TV2. De andre kommersielle kanalene er relativt stabile andelsmessig. Det er viktig å nevne at ingen av kanalene har vokst på bekostning av andre, men alle kanalene leverer flere seere enn i tilsvarende periode i fjor. Noen har bare hatt en større vekst enn andre. Viasat sine kanaler TV3/Viasat4 har hatt den desidert største økningen og må sies å være vinneren hvis en må kåres.
2009 har vært et rekordår med tanke på egenproduksjoner og det gjenspeiles i seertallene at seerne ønsker norskproduserte programmer.

Det er mange positive overraskelser i år og blant de største må sies å være Da Damene Dro på TV2. Å samle over 800 000 seere klokken 2000 på en tirsdag er imponerende. Norske talenter og Det store korslaget har også en positiv utvikling.
TVNorge begynte med sine egenproduksjoner først i uke 10 og de var litt sent ute i forhold til de andre kanalene, men de leverer godt med tanke på etterspørselssituasjonen.
TV3 har hatt en fantastisk start på året og at et program som Paradise Hotel trekker over 200 000 i snitt hver mandag til torsdag er gode tall for kanalen.
Vi forventer gode kampanjer og god kapasitet resten av året og er ganske sikre på at den høye seingen vil holde seg gjennom 2009.

Slaget om helgen fortsetter

Nytt På Nytt er fortsatt det mest sette programmet på fredager, men Norske Talenter på TV2 ser ut til å vinne kampen mot NRK's Showbiz i timen mellom 2000-2100.
Lørdagen har historisk sett tilhørt NRK, men de gav TV2 og Korslaget en gavepakke i uke 12 da NRK sendte fotballkamp mellom 2000-2200 og serverte TV2 115 000 ekstra seere. Når NRK igjen er tilbake med sin vante lørdagsunderholdning vil de igjen være størst, men kan ha gitt noen nye tilhengere til Korslaget.

For mer informasjon ta kontakt med Thomas.Norman@mecglobal.com

0 kommentarer: